Durant el cicle inicial consolidem hàbits que ja hem treballat a l’etapa d’infantil i fem un pas més en autonomia i responsabilitat. És seguint aquesta línia que aquest curs, a 2n, hem iniciat un taller per aprendre a lligar-nos les sabates. Una activitat molt senzilla a priori, però que ajuda molt a potenciar l’autonomia dels nostres nens i nenes en el seu dia a dia a l’escola.

I per què és tan important l’autonomia en tot procés d’aprenentatge? Doncs perquè va molt lligada a l’autoestima. Un alumne que confia en les seves capacitats està preparat per aprendre i per afrontar qualsevol repte. Volem que els nostres alumnes es valorin i confiïn en les seves capacitats per fer les coses tots sols/es. Potser s’equivocaran, potser no ho faran del tot bé, però anar provant els ajudarà a madurar. Resumint l’opinió d’Alba Castellví, sociòloga i mestra, les presses del dia a dia fan que sovint a casa fem als nostres fills/es moltes coses que ells serien perfectament capaços de fer per si mateixos, i és un error… El nen es deixa fer però rep el missatge que no és prou vàlid i s’acostuma a dependre dels altres. Què passarà a l’adolescència si no té confiança i depèn dels altres perquè triïn per ell? Castellví dóna 5 PAUTES PER EDUCAR L’AUTONOMIA, les quals us compartim perquè creiem que us poden interessar:

1- Atura’t. No li passis al davant traient-li les castanyes del foc.

2- Deixa que s’equivoqui i dóna-li temps per aprendre.

3- Permet que visqui les conseqüències dels seus errors. El faràs més responsable.

4- Acompanya’l en la seva frustració durant el procés d’aprenentatge.

5- Demostra-li que confies en ell amb un reforç positiu.

Tutores de 2n