El proper curs 2022-2023, molts nens i nenes entraran per primera vegada en el sistema educatiu als seus tres anys, altres passaran a l’institut i alguns canviaran de col·legi per diverses circumstàncies. En qualsevol dels casos, triar un centre educatiu suposa no només una prioritat per a la família, sinó també una enorme responsabilitat que porta de cap a molts pares i mares, sobretot quan l’infant ha de ser escolaritzat per primera vegada. Allà és on passarà bona part del seu temps i, si tot va bé, aquest viatge educatiu durarà fins a 16 anys, com a mínim.

Després del centre de treball, el col·legi dels menuts de casa acostuma a ser la institució que més condiciona la vida quotidiana de les famílies. El progrés acadèmic i personal de les nostres filles i fills depèn en bona mesura de la seva integració a l’escola. Serà, a més, el seu primer entorn de socialització i el principal generador de valors, després del familiar.

Però, què hem de tenir en compte a l’hora d’escollir escola? Us proposem alguns aspectes que us resultaran útils:

1. Projecte educatiu del centre

El projecte pedagògic de l’escola, és a dir, com s’ensenya en aquest centre, i l’equip de professors cada vegada cobren més pes a l’hora de prendre una decisió familiar. L’escola ha de combinar la calidesa i la qualitat de les relacions humanes amb un projecte educatiu valuós i uns bons resultats acadèmics.

2. Coherència  (Acció personal i social)

És fonamental triar una escola que sigui coherent amb els valors de la família.

3. Escoles concertades. Per què?

És un model intermedi entre l’ensenyament públic i privat. Ofereixen més serveis.

4. La tasca docent

Una escola no és tan sols un edifici o una manifestació de bones intencions en un document. Un bon projecte educatiu, una bona metodologia necessita de professionals preparats, compromesos i actius per ser una realitat educativa. Les famílies han de comprovar que l’escola té realment un projecte, és a dir, una visió de com s’ha d’educar compartida per tots els mestres. L’acció tutorial i la possibilitat de comptar amb un equip psicopedagògic ben preparat també són factors a tenir molt en compte en aquest sentit.

5. Idiomes i noves tecnologies

Música o Plàstica en llengua anglesa; preparació per enfrontar-se als exàmens oficials de la Universitat de Cambridge… A més d’aquesta llengua, moltes escoles aposten per oferir un quart idioma, en el cas d’Escola Pia és l’alemany. Pel que fa a les noves tecnologies és habitual  veure tauletes o ordinadors portàtils sobre els pupitres dels alumnes, ja que s’han convertit en una eina de treball més, o adonar-se de la presència de la Robòtica a les aules.

6. Serveis i Activitats extraescolars

Un altre punt molt rellevant són els serveis que una escola ens pot aportar per millorar la conciliació laboral i familiar. Un menjador amb cuina pròpia o l’opció d’acollida al matí i les activitats extraescolars a la tarda seran uns bons aliats en el dia a dia.

Més enllà de l’horari lectiu, hi ha moltes escoles que tenen molta vida i que organitzen tot tipus d’activitats extraescolars, potenciant especialment l’esport i la creativitat. És important analitzar si aquestes activitats estan plantejades amb serietat i rigor.

7. Instal·lacions

Tot i que no són determinants, s’han de tenir en compte. En aquest sentit, és recomanable que l’escola disposi d’espais apropiats per al lleure, el descans i l’aprenentatge, i que les aules siguin grans, còmodes i segures i tinguin una bona il·luminació. Per això, ens fixarem si l’escola compta amb laboratoris, aules d’informàtica, Sala d’Actes, aules de Música o Psicomotricitat, patis, espais naturals…

8. Com ens informem?

És molt recomanable visitar el centre educatiu quan en tinguem oportunitat, en una Jornada de Portes Obertes com la que realitza cada any l’escola o reservant una visita més personalitzada. No dubteu a preguntar aquells aspectes que us inquietin a altres famílies que portin els seus fills al centre que teniu en ment, també als seus mestres i, fins i tot, als exalumnes. Ells seran les persones que us podran parlar de la seva experiència directa a l’escola. Informeu-vos del perfil dels alumnes de l’escola i consulteu també el web i les xarxes socials del centre educatiu, segur que us aporten informació interessant.

9. Tot això està molt bé, però la gran pregunta és: “Aquesta és la millor escola per al meu fill/a?”

No existeixen les escoles perfectes en general, sinó que hi ha escoles aequades pels infantst. Abans que l’excel·lència acadèmica, els idiomes, els esports o les instal·lacions de l’escola, cal considerar les qualitats de l’infant que s’ha d’escolaritzar. Per tant, abans de pensar en “la millor escola” preguntem-nos si és “la millor escola per la meva filla”. Els rànquings són una informació que pot condicionar, però mai determinar l’elecció.

I un cop ja hem tingut tot això en compte, què fem? Doncs amb els criteris propis sobre què ha de tenir l’escola que volem per als nostres fills i la informació obtinguda, és bo puntuar els centres visitats i fer-ne un rànquing propi que ajudi a fer l’elecció definitiva. Un llistat elaborat a base de puntuar aspectes com la proposta educativa, la capacitat d’atenció individualitzada o l’ideari, però també coses més pràctiques com la quota, la proximitat a casa o els serveis que ofereix, entre d’altres.

A més, cal mirar de cara al futur, no quedar-nos només en les preocupacions immediates de P3. La vida escolar d’un alumne va molt més enllà de l’etapa preescolar, per això és important saber si als centres es poden cursar totes les etapes educatives fins que arribi l’hora de fer el salt a la universitat o als estudis superiors.

Cal tenir present que l’elecció de centre es pot fer cada dia si l’escola és un espai obert a les propostes i plantejaments de les famílies, ja que podrem fer moltes aportacions, reflexions, intercanvis de parers, etc. Hem de tenir clar que, com a pares i mares, som els usuaris del sistema educatiu i tenim molt a dir. Allà on la comunitat escolar estigui formada de debò per professorat, alumnat i famílies tot anirà molt millor.

Finalment, podem afirmar que la paraula clau a l’hora de trobar l’escola adequada és la confiança. A la definició de confiança s’hi associen paraules com seguretat, garantia, tranquil·litat… I és el que moltes vegades busquem en l’escola dels fills: un lloc segur on puguin créixer i desenvolupar-se, amb la tranquil·litat que tindran tot allò que necessiten. Quan confiem en algú sentim que comptem per a l’altre, ens sentim reconeguts, acollits, importants… És això el que demanem a l’escola: que cregui en l’infant, que l’aculli i que el reconegui, fent-lo sentir únic i especial. I és per això que confiar en l’escola va més enllà de projectes basats en declaracions d’intencions, de currículums i de metodologies, perquè es tracta sobretot de compartir una manera de fer i de relacionar-se.

Si encara no has pogut venir a visitar l’escola t’oferim la possibilitat de fer-ho durant els propers dies…