Assetjament, com el podem prevenir? Consells d’en Juanjo Fernández Solà

//Assetjament, com el podem prevenir? Consells d’en Juanjo Fernández Solà

Vam demanar a en Juanjo Fernández Solà si podia destacar algún dels nombrosos aspectes que va desenvolupar a la seva xerrada del dijous passat. Ens va estan parlant de respecte, gestió de les emocions i resolució de conflictes amb i entre nens i adolescents. La xerrada va ser organitzada per l’AMPA de l’escola amb la col.laboració de les AMPAs de les escoles Minerva, Far i Freta. Tot seguit, us adjuntem el seu text:

Assetjament, bullying… l’anomenem com l’anomenem, és una situació terrible. Per això
convé que aclarim conceptes, perquè si no correríem el risc de qualificar d’assetjament el
que no ho és o, pitjor encara, no comptar com assetjament el que sí que ho és.
Així que deixem-ho clar: un alumne és maltractat quan està exposat repetidament i al llarg
del temps a accions negatives per part d’un o més alumnes. Per tant, una baralla al pati és
lamentable i cal actuar perquè no es produeixi… però no és assetjament. Un calbot al
passadís és una agressió i no ha de passar… però no és assetjament.

I què podem fer famílies i educadors per prevenir i tractar l’assetjament? Doncs aplicar les
4C:

• COMUNICACIÓ: L’agressor utilitza principalment dues armes: el secret i la mentida. Per això, quan hi ha comunicació, quan s’explica el que està passant, l’assetjament comença a desmuntar-se. Comuniquem-nos amb els nostres fills i mostrem-nos sempre disposats a escoltar-los.

• CONFIANÇA: Hem de confiar en els nostres fills perquè puguin confiar en nosaltres. Siguem discrets, siguem fiables, complim el que prometem, creguem en els nostres fills i en tots els seus talents.

• CONEIXEMENT: No ens cansem de conèixer els nostres fills, en totes les etapes de la seva vida. Si els coneixem de debò, sabrem quan passen coses bones… i quan hi ha motiu de preocupació.

• COHERÈNCIA: La nostra. La dels adults. Donem-nos de baixa de “l’escola del bullying”: acudits racistes, masclistes.., conducció temerària i impacient, novatades, observacions sobre col.lectius i minories, tertúlies sense arguments… Donem exemple. Apostem per les “R” bones: Responsabilitat, Reflexió, Reforç de l’autoestima… En definitiva, vivim amb R de Respecte: convivint amb la gent, desmuntant l’assetjament.

2018-10-22T15:55:22+00:00 Comunitat Educativa|